
Samu Koskinen (vas.) ja Arttu Muukkonen (oik.) juhlistamassa Vuoden positiivisin lappeenrantalainen -ehdokkuutta, jonka heidän Hito hyvä -brändinsä sai.
No nyt jysähti! Hito hyvä on ehdokkaana kahdeksan muun hienon kandidaatin kanssa Vuoden positiivisin lappeenrantalainen -äänestyksessä.
Olemme hito otettuja tällaisesta kunniasta, jo ehdokkuus on meille voitto ja tunnustus tehdystä touhuilusta. Voittaja päätetään yleisöäänestyksellä. Voitte auttaa meitä valitsemalla oikean vaihtoehdon täältä Iskelmäradion sivuilta.
Ehdokkuudesta innostuneena päätimme koota meidän lyhyen, mutta sitäkin värikkäämmän historian kuvapainotteiseen koosteeseen. Tässä siis ihastuttavia tunnelmia menneiltä vuosilta!
Hito hyvä saa alkunsa 2013
Kaikki alkoi vuonna 2013, kun Hito hyvän taustahahmot Arttu Muukkonen ja Samu Koskinen päättivät, että Lappeenrannan kuuluu saada tuotteita, jotka ovat idän monacon arvoisia ja tyylisiä. Niinpä loimme tuotesarjan, joka alkoi t-paidoista ja nettisivut, jotka kertoivat Lappeenrannan hyvistä puolista. Sillä onhan tämä kaupunki kaikesta huolimatta hito hyvä!
Kaikkien tuotteiden ilmiasun on luonut Hito hyvän taiteellinen johtaja Samu Koskinen.
Tuotteet oli saatu tarjolle. Myös media kiinnostui meistä. Etelä-Saimaa kertoi, että Lappeenranta on Ei paska, vaan hito hyvä kaupunki. Ylen tv:ssäkin nähty video ja artikkeli Hito hyvä kaupunki! on edelleen varsin hauskin katsottavaa.
Järjestimme linnoituksessa heti ensimmäisenä kesänä mukavia tapahtumia yhdessä Hoi sie -gallerian kanssa. Tapahtumat olivat suosittuja ja linnoitus kaunis tapahtumapaikka.

Sirkus saapuu valleille -tapahtuma keräsi satoja katsojia kauniiseen kesäsäähän nauttimaan huippuesityksistä.
Loppukesästä toimme myös uusia tuotteita. Stringit olivat suuri hitti, joiden perään on edelleen haikailtu.
Loppuvuodesta saimme kuulla, että Lappeenrantaan tulee Joulukatu. Innostusta puhkuen ilmoittauduimme tietysti myyjiksi. Onni suosi rohkeaa ja meidät valittiin torille myyjiksi. Siitähän riemu alkoi! Ainoa ongelma oli, ettei meillä ollut mitään jouluista myytävää.
Koska olemme molemmat hyvät ruoan ystäviä, päätimme ottaa yhteyttä lappeenrantalaiseen Öljypuuhun ja kysyä, voisivatko he tehdä meille herkullisen Hienostosinapin. Tilanne eskaloitui, ja ennen pitkää kuljetimme Laphroaig-viskiä Öljypuun tehtaalle, ja pian oli Hienostosinappi valmis markkinoille!
Toimme sinapin joulukadulle, ja saimme lopulta tehdä kolme erää tätä herkullista sinappia – ensimmäinen satojen sinappien erä loppui muutamassa päivässä.

Lappeenrannassa oli hieno drinkkibaari, hieno ostoskeskus ja hieno viinikellari – niinpä luonteva osa kaupungin tunnelmaa on myös Hienostosinappi.

Olemme valon ystäviä. Meidän itämaishenkinen myyntikioski hehkui pimeässä joulukuun iltapäivässä päivästä toiseen. Savukone toi oman säväyksensä tunnelmaan.

Viimeiseksi päiväksi muutimme kioskimme hienostuneeksi glögiravintolaksi! Ja siitähän se idea seuraavaa vuotta ajatellen lähtikin…
Vuonna 2014 Hito hyvä huomasi suurkaupunkiuden
Seuraavana vuonna julkaisimme ehkä kaikkien aikojen suosituimman tuotteemme, eli Suurkaupunki-t-paidat ja kassit. Lappeenrantahan on kaupunki muiden joukossa, eikä maamerkkimme, eli suljettu vesitorni, kalpene muiden kaupunkien tunnusten joukossa juuri ollenkaan.
Avasimme myös Hito hyvät uutiset -median, jossa julkaisimme maamerkeistä hienon vertailun. Media keräsi hurjan suosion heti ensimmäisenä kesänä, ja julkaisemiamme artikkeleita luettiin 2000 – 9000 kertaa. Suosituin juttu koski ulkoilmaelokuvateatterinäytöksiä.
Myös chilinen Matruusi-sinappi teki kauppansa viileästä alkukesästä huolimatta: ehkä Matruusi antoi kaivattua lämpöä grillausten äärelle.
Vety muuntautui tatuoinniksi Hiekkalinnan avajaisista alkaen:
Loppukesästä toteutimme pitkäaikaisen haaveemme ja suunnitelmamme. Hito hyvän Muukkonen oli nähnyt Tallinnassa hienosti järjestetyn ulkoilmaelokuvateatterinäytöksen, jossa elokuvien lisäksi oli anniskelualue.
Runsaan puurtamisen ja loistavien yhteistyökumppaneiden ja avunantajien jälkeen pystyssä olivat leffanäytökset Wanhan Makasiinin terassilla viini-patonki-paketteineen. Peräkkäisinä viikkoina järjestyt näytökset myytiin loppuun. (Tänä vuonna ulkoilmaleffateatterinäytös järjestetään Kehruuhuoneen terassilla syyskuun alussa, lisätietoa pian!)

Vuoden 2014 elokuu ei ollut erityisen lämmin, mutta makuupussit ja viltit auttoivat pysymään terassilla ilman vilunväreitä.
Jälleen oli joulukatu edessä. Edellisenä vuonna olimme huomanneet, että artesaaniglögi olisi hieno tuote, joten teimme sen tietämättä, kävisikö se kaupaksi.
Avasimme myös yrittäjä Jani Hiltusen kanssa Bar Hehkun, joka oli Suomen ensimmäisiä anniskeluoikeuksilla varustettuja glögibaareja suomalaisilla joulukaduilla. Hyvä Lappeenranta!
Vuonna 2015 bongattiin norppa!
Tänä kesänä Lappeenranta sai nimikko-oluensa, josta monet muut kaupungit ovat kateellisia. Hito hyvä pani yhteistyössä Pyynikin käsityöläispanimon kanssa Norppa Pale Ale -oluen, joka on ollut varsin suosittu ja kysytty juoma. Kesäisen kepeä, sitrusmainen juoma sisältää myös Marianne-makeisia – ihan oikeasti!
Norppaa on kyselty kovasti myös muihin kaupunkeihin, mutta Lappeenrannan ja Imatran lisäksi olemme pystynee toimittamaan vain satunnaisia eriä esimerkiksi Helsinkiin – panimon täytyy tehdä nimittäin muitakin oluita kuin Norppaa, höh. Mutta yhteinen tahtotilamme tietysti on, että sitä saisi kaikkialta Saimaan rannoilta ja myös muista kaupungeista.

Hito hyvä tekee norpanbongausdokumentin. Kävimme kertomassa dokumentista norpanbongausasut päällämme Etelä-Karjalan radiossa.

Tänä kesänä emme ole pitäneet yhtä ostoskeskusta, vaan Hito hyvä pop up -liike on noussut tasaisin väliajoin ympäri kaupunkia.
Cover-kuvat ovat niittäneet suosiota
Facebook-toimintamme on herättänyt kiinnostusta. Sivustomme cover-kuvat ovat olleet suosittuja ja niitä on jaettu yllättävän paljon. Tässä niistä muutama!

Pantterikuvioisiin speedoihin pukeutunut mainoshahmo herätti keskustelua vuonna 2014. Osallistuimme keskusteluun kansikuvalla.
Viimeisimpänä Lappeenrannan ovat vallanneet kesyt ketut, jotka hengailevat linnoituksen kulmilla. Kansikuvamme tietää sen, ja tuntee myös Chymoksen karkit.
Ei sovi myöskään unohtaa norppa-hahmojamme, joista moni lappeenrantalainen saattoi tunnistaa joko itsensä tai ystävänsä:
Muista äänestää Hito hyvää!
Jos siis koet, että Hito hyvä on tuonut Lappeenrantaan ilo ja positiivisuutta, voit äänestää meitä Iskelmäradion sivuilla eli täällä Vuoden positiivisimmaksi lappeenrantalaiseksi. Kiitos!
T. Arttu ja Samu